Zajímavosti:

Nadcházející informace jsou převzaty ze stránek - viz odkaz

Přínos šachů pro děti:

Šachy jsou součástí kurikula ve více než 30 zemích, např. v USA, v Kanadě, v Německu, v Itálii, na Slovensku či v zemi mistrů světa a olympijských vítězů Arménii. Jeden z největších výzkumů byl proveden s více než 4 000 žáky druhé třídy ve Venezuele. Po absolvování pouze čtyřapůlměsíční systematické výuky šachu došlo k významnému zvýšení skóre IQ, a to u většiny žáků, bez ohledu na jejich socioekonomickou příslušnost a pohlaví. Venezuelská vláda byla tak ohromena, že všechny venezuelské školy zavedly šachovou výuku počínaje školním rokem 1988/89.

Řada psychologických studií provedených po celém světě ukázala, že šachy mohou:

- zvednout inteligenční kvocient (IQ)

- posílit dovednosti potřebné při řešení problémů, naučit, jak nezávisle a zodpovědně dělat obtížná a abstraktní/teoretická/hypotetická rozhodnutí

- zvýšit jazykové, matematické, paměťové schopnosti a schopnost číst

- pěstovat kritické, kreativní a originální myšlení

- poskytovat praxi/cvičení v dělání přesných a rychlých rozhodnutí pod časovým tlakem, což je dovednost, která může pomoci zlepšit školní známky

- učit, jak myslet logicky a efektivně, učí vybrat "nejlepší" volbu z velkého množství možností

- být výzvou pro nadané děti, přičemž účinně pomáhají odhalit ty nadané žáky, kteří svým skutečným schopnostem zůstávají hodně dlužni (underachievers)

- demonstrovat důležitost flexibilního plánování, koncentrace a důsledků našich rozhodnutí

- obohatit chlapce a dívky bez ohledu na jejich přirozené schopnosti a socioekonomické zázemí/původ/prostředí

Koncentrace, trpělivost a vytrvalost

Mladé nezkušené hráče šachy učí, jakou cenu má koncentrace a poskytuje jim bezprostřední trest za jejich chyby. Jen málo učebních nástrojů poskytuje takovou rychlou zpětnou vazbu. Jedno selhání v koncentraci může vést k hrubé chybě, která může znamenat dokonce konec hry. Pouze zaměřená pozornost, trpělivost a vytrvalost mladého hráče šachu je základem trvale příznivých výsledků, což jsou vlastnosti, které jsou stejně důležité pro podávání dobrého výkonu ve škole (třeba při písemných testech) či později při vykonávání profese.

Analýza, logika a řešení problémů

Studie provedená v letech 1990-92 v New Brunswicku v Kanadě prokázala přínos šachu pro rozvoj dovedností řešit problémy u malých dětí (Gaudreau 1992). Integrováním šachu do tradičního matematického kurikula učitelé byli schopni významně pozvednout průměrné skóre svých žáků v testech zaměřených na řešení problémů. Skóre těchto dětí bylo daleko vyšší než u těch žáků, kteří se zúčastnili pouze standardních matematických kurzů. Bylo též zjištěno, že šachy rozvíjejí kritické a kreativní myšlení (Ferguson 1979-83).

Rozhodování ve světě informací

Šachy jsou jedním z nejvíce efektivních učebních nástrojů k přípravě dětí pro jejich úspěšné fungování ve světě "zavaleném" informacemi, v němž je naše rozhodování stále obtížnější. V tomto světě musí být studenti schopni reagovat rychle, pružně a kriticky. Musí se prokousat obrovským množstvím informací, přičemž musí rozpoznat, co je podstatné a co je irelevantní. Také potřebují získat potřebné dovednosti k tomu, aby byli schopni se (na)učit nové technologie rychle, stejně jako řešit nepřetržitý proud problémů, spjatých s těmito technologiemi.

Toto je oblast, kde šachy jako nástroj k rozvoji mysli našich dětí se zdají být zvláště účinné. Svou pravou podstatou šachy prezentují stále se měnící sadu problémů. Vyjma skutečného začátku hry, kde je možné naučit se zpaměti nejsilnější varianty - každý tah vytváří novou pozici. Každý z hráčů se pokouší najít ten "nejlepší" tah tím, že kalkuluje směrem dopředu, hodnotí tyto budoucí možnosti za pomoci teoretických principů. Je důležité, že možná existuje více než jeden "nejlepší" tah, právě jako ve skutečném světě možná existuje více než jedna nejlepší volba. Hráči se musí učit rozhodnout se, i když odpověď je dvojznačná/víceznačná/nejasná nebo obtížná.

Sociální schopnosti

Společná tvorba, která je výsledkem zápolení na šachovnici, přináší přátelství, která mohou překračovat hranice a přetrvávat desetiletí. Podání ruky na začátku i konci partie učí děti respektu k soupeři. Učitelé na amerických školách si povšimli, že po zavedení šachu do školy ubylo mezi žáky hádek a agresivity. Jeden z ředitelů pak poznamenal, že je to i skvělý protidrogový program.

Šachy - hra královská

Studie provedená v USA ukázala, že šachy dokáží rozvíjet děti účinněji než jiné logické hry nebo počítačové hry. Šachy jsou zřejmě účinnější i než tradiční způsob výuky, neboť italská studie ukázala, že i žáci, kteří měli jednu hodinu matematiky nahrazenou výukou šachu (tj. měli o jednu hodinu matematiky méně), měli lepší výsledky v matematických testech než žáci, kteří byli vzděláváni pouze v matematice. Nepodařilo se identifikovat jeden či dva faktory, které způsobují, že šachy jsou tak efektivním nástrojem při rozvoji dětí. Zřejmě se jedná o souhrn více faktorů. které jsou "královsky" namíchány.

Konec citace


Jaroslav Bureš - Recenze:

Jarda je výborný človek, vždy milý, usmiaty a spoľahlivý, s neuveriteľnou dávkou trpezlivosti. Veci robí poctivo a najlepšie ako vie. Som presvedčená, že vďaka týmto vlastnostiam bude skvelým trénerom. Katka Škrabáková

Jarda Bureš výborný šachista, dobrý člověk a vždy s dobrou náladou. Petr Skácelík

Jarda Bures to je hráč!: Vzdy stopercentne pripravený, spoľahlivý, zodpovedný v každej chvíli a bojovník na pohľadanie !
Mgr.Dusan Cuker, predseda Sk Sabinov

S Jardou jsem se poznal v průběhu studii na Fakultě stavební VUT. Vždy má velice pozitivní náladu s ochotou pomoci každému kolem sebe. Je to dobrý člověk se srdcem na správném místě. Je férový a nikdy se k nikomu neotočil zády. Daniel Skřek

Jardu jsem mel moznost poznat v prubehu dvou sezon. Mohu rici, ze jeho pristup k sachu je peclivy a systematicky. Kralovskou hru ma opravdu rad. Kombinace techto rysu a dostatecna erudice dava predpoklad, ze sverit mu sve dite k treninku by melo byt spravne rozhodnuti. Michal S.

Za seba môžem skonštatovať, že Jarda sa vždy snaží robiť veci poctivo a najlepšie ako vie. Je to spoločník, ktorý dodrží slovo a dá sa neho spoľahnúť. Poznám ho ako zapáleného šachového hráča a celkovo pohodového člověka. Martina K.

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že Jarda je velmi inteligentní, ochotný a trpělivý člověk, který Vám dokáže vše podat snadnou a pochopitelnou formou. Velkým kladem je také jeho přátelský přístup, klidná a veselá povaha.  Romana S.

Jarda je mým spolužákem ze střední školy a můžu říct, že za tu dobu se příliš nezměnil. Je stále zodpovědný, přátelský a má analytické myšlení. Čeho si na něm především cením je jeho trpělivost, s jakou se věnuje člověku, kterému se snaží přiblížit problematiku šachů. Proto si myslím, že Jarda je ten nejvhodnější lektor pro lidi, kteří se chtějí šachům vážně věnovat. Kateřina O.

Jardu jsem dobře poznal při společné práci v Rakousku. Velmi spolehlivý a ochotný kamarád, který pracoval minimálně na 120%. Práci dělá poctivě a pilně. Jarda je pohodový a přátelský kamarád se kterým se domluvíme na všem a víte, že dodrží své slovo a svůj úkol splní.  Luděk M. 

Zajímavé odkazy:

Facebookové stránky Jaroslava Bureše

Šachový oddíl TJ Slavoj Poruba

Šachová škola Vávra a Černoušek

Šachový klub Jezdci Jundrov Brno

Šachový klub QCC České Budějovice

Šachový svaz ČR

České prostředí pro hraní šachů přes internet

Jihomoravský šachový svaz

Šachový portál k hraní šachů přes internet a k tréninku

Chessity - trénink šachu

Oddíl ŠACHklub Tábor

Továrek, Horký a partneři, advokátní kancelář, s.r.o., (THT) patří mezi přední brněnské advokátní kanceláře, poskytující služby v oblasti obchodního práva.

Šachový portál k hraní šachů přes internet a k tréninku

Webové stránky Davida Kaňovského

BlaBlaCar je největší komunita pro spolujízdu na světě. Spojuje řidiče s volnými místy v autě a cestující na stejné trase. Díky spolujízdě pak šetří čas i peníze.

Šachový klub Staré Město

Endgame Database

Šachový oddíl Desko Liberec

Byli vyfoceni u šachovnice: